گرفتن سند تک برگی برای واحد های قولنامه ای

گرفتن سند تک برگی برای واحد های قولنامه ای

در واقع بعضی از املاک به دلایلی انتقال مالکیت سند رسمیشان انجام نشده است. و ملک به صورت قولنامه ای می باشد. در نتیجه بر طبق ماده 147 می توان اقدام به اخذ سند تک برگ برای این املاک نمود. به جهت گرفتن سند تک برگ برای واحد های قولنامه ای لازم است. مدارکی را تهیه و به اداره ثبت اسناد ارائه نمود. در واقع از جمله مدارکی را که لازم است تهیه نمود، نقشه یو تی ام از عرصه و اعیان است.

ملک قولنامه‌ای چه ملکی است؟

قولنامه متنی حاکی از توافق بر وقوع عقدی است. که در مورد موضوع‌هایی مشخص می‌باشد. که ضمانت اجرای تخلف از آن تعهدات و موضوعات نیز پرداخت پول است. توافق‌هایی که به این صورت انجام می‌شوند. طبق ماده ۱۰ قانون مدنی ایران لازم هستند. به این معنی که در حدود تعهداتی که در متن قولنامه نوشته شده است. می‌توان از طریق دادگاه فردی که مرتکب تخلف شده است را ملزم به انجام آن تعهدات کرد.

سند قولنامه‌ای چه کاربردی دارد؟

تنظیم سند ملک قولنامه ای بر این علت ایجاد می شود. که دو شخص فروشنده و خریدار تعهد داشته باشند. تا در زمان مشخصی در دفترخانه حاضر شوند. و معامله را بر اساس شروط قولنامه انجام دهند. و اگر هر یک از افراد در زمان معین حضور پیدا نکنند. مبلغی به عنوان وجه التزام به طرف دیگر پرداخت می کند.

تفاوت سند قولنامه‌ای با سند شش ‌دانگ در چیست؟

سند قولنامه ای سندی است که با توافق هردو شخص فروشنده و خریدار توسط مشاورین املاک نوشته می شود. و قولنامه توسط فردی معتبر به امضا می رسد.

به دلیل آنکه اسناد قولنامه ای دلیلی قطعی بر خرید و فروش نمی باشد. این نوع اسناد نسبت سند شش دانگ اعتبار کمتری دارند.اگر قصد مالکیت شش دانگ ملکی را دارید. و ابتدا باید آنرا به صورت معامله ای قولنامه حتما در مورد وضعیت ملک از قبل تحقیق کنید.

ماده 147 چیست؟

به جهت تعیین وضعیت ثبتی ساختمان هایی که تا تاریخ 1370/1/1 بر روی زمین احداث شده است. و به دلایلی سند مالکیت رسمی برایشان صادر نشده است. همچنین برای تعیین وضعیت ثبتی اراضی و باغاتی که فاقد سند رسمی اند. و ملک و اراضی به صورت قولنامه ای می باشند. در نتیجه قانون تعیین تکلیف اراضی و املاک فاقد سند ماده 147 به وجود آمده است. در نتیجه با استفاده از این ماده قانون می توان اقدام به اخذ سند رسمی برای ملک نمود

املاکی که مشمول قانون ماده 147 می باشند

به طور کلی املاکی می توانند. با توجه به قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی اقدام به اخذ سند رسمی نمایند. که شرایطی داشته باشند که شامل:

  • اراضی و املاکی که دارای سابقه ثبتی می باشند.
  • دسترسی به مالک رسمی و یا وراث مالک رسمی ممکن نباشد.
  • املاکی که عرصه آن وقف می باشد. و متقاضی با حق احداث اعیان موفق به اخذ سند مالکیت برای اعیان نشده است.
  • متقاضی مالک رسمی مشاعی است و تصرفات وی مشخص است. و به دلیل عدم دسترسی به سایر مالکین مشاعی موفق به اخذ سند رسمی نشده است.

 املاکی که مشمول قانون ماده 147 نمی باشند

برخی از اراضی و املاک قولنامه ای مشمول ماده 147 نمی باشند و طبق این ماده قانون امکان اخذ سند رسمی برای آن وجود ندارد که شامل:

  • در صورتی که اراضی موات و یا ملی باشد و در نتیجه اراضی متعلق به دولت خواهد بود.
  • در اراضی بنا وجود نداشته باشد و ملک فاقد دیوار کشی باشد.
  • ملک فاقد سابقه ثبتی باشد.
  • مالک رسمی اراضی در قید حیات باشد و امکان انتقال سند با وجود وی ممکن باشد.
  • مالک رسمی فوت نموده باشد اما ورثه وی قابل دسترس باشند در نتیجه امکان انتقال سند وجود خواهد داشت.

گرفتن سند تک برگی برای واحد های قولنامه ای

روش اخذ سند تک برگ ملک قولنامه ای

به جهت گرفتن سند تک برگی برای واحد های قولنامه ای لازم است اقداماتی انجام شود. تا در نتیجه سند رسمی تک برگ از اداره ثبت اسناد برای ملک اخذ گردد. این اقدامات شامل مراحل زیر است:

  • تهیه مدارک

این مدارک شامل کپی سند اولیه ملک، قولنامه ملک می باشد.

  • تهیه نقشه یو تی ام

در واقع به جهت اخذ سند رسمی برای ملک قولنامه ای می بایست اطلاعات فنی عرصه و اعیان ملک با دقت بالا معلوم شود و بنابراین تهیه نقشه یو تی ام از عرصه و اعیان در خواست می شود.

  • ارائه مدارک و اخذ سند رسمی

این مدارک شامل کپی شناسنامه و کارت ملی ، اصل و کپی قولنامه، نقشه یو تی ام، فرم تکمیل شده گواهی تعیین مختصات ملک، فیش بانکی 500000 ریالی می باشد.

  • تکمیل فرم در خواست اخذ سند رسمی برای ملک قولنامه ای

در واقع با تهیه مدارک و با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی می توان شماره ورود به سامانه دریافت نمود.

  • ورود به سامانه www.sabtemelk.ir

این مرحله ورود به صفحه اول سامانه و تکمیل در خواست اخذ سند رسمی برای ملک قولنامه ای انجام می شود.

  • ارسال مدارک به واحد ثبتی

که در واقع بعد از تکمیل در خواست پرینتی از آن گرفته می شود. و به همراه مدارک به واحد ثبتی ارسال می گردد.

  • ورود به سامانه

با استفاده از شماره ورود و کدملی و وارد کردن شماره رهگیری دریافتی از دفتر پستی

  • مرحله آخر

اتمام ثبت تقاضا و دریافت شماره پرونده

گرفتن سند تک برگی برای واحد های قولنامه ای

تهیه نقشه یو تی ام ماده 147

نقشه یو تی ام از عرصه و اعیان به جهت اخذ سند رسمی برای ملک قولنامه ای در خواست می شود. به جهت تهیه این نقشه حتما لازم است. به فرد دارای صلاحیتی مراجعه نمود تا این نقشه با دقت بالا حاصل شود.

بنابراین به جهت تهیه نقشه یو تی ام از عرصه و اعیان می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه کرد.

روش تهیه نقشه یو تی ام از عرصه و اعیان

برای تهیه نقشه یو تی ام از تجهیزات و نرم افزار های دقیق و به روز نقشه برداری استفاده می شود. کارشناس رسمی به جهت تهیه این نقشه از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده

خواهد کرد. و برداشت زمینی را با دقت بالا انجام خواهد داد. بعد از برداشت زمینی در ادامه ترسیم نقشه یو تی ام با اتوکد انجام می شود. این نقشه چاپ و مهر و امضا می شود و قابل ارائه به اداره ثبت اسناد و مدارک خواهد بود.

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما