هزینه نقشه برداری املاک فاقد سند

هزینه نقشه برداری املاک فاقد سند

برخی از مالکین به دلایل مختلف ممکن است موفق به اخذ سند رسمی برای ملک خود نشده باشند. در حقیقت ممکن است در روز مقرر انتقال سند مالکیت بین خریدار و فروشنده، فروشنده حضور نیابد. تا در نتیجه دسترسی به مالک رسمی ملک وجود نداشته باشد. در نتیجه برای املاکی که قولنامه ای می باشند و به دلیل موانع قانونی فاقد سند رسمی می باشند اخذ شند تک برگی به کمک ماده 147 ممکن می باشد.

با توجه به ماده 147 و 148 برای املاک فاقد سند رسمی به منظور اخذ سند رسمی می بایست مدارکی تهیه شود که یکی از این مدارک نقشه یو تی ام از عرصه و اعیان می باشد.

برای تهیه این نقشه حتما باید به فردی متخصص مراجعه گردد و افراد غیر متخصص از عهده تهیه این نقشه با دقت بالا بر نمی آیند و همچنین لازم به ذکر است که این نقشه تنها با مهر و امضای یک فرد متخصص مورد قبول واقع می شود کارشناس رسمی دادگستری همان فردی است که می تواند این نقشه را با دقت بالا تهیه نماید.

برای تهیه این نقشه کارشناس از جی پی اس دو یا سه فرکانسه بهره می گیرد و ابتدا مختصات یو تی ام گوشه های عرصه ملک را و سپس کنج های اعیان را برداشت خواهد کرد. سپس با اتمام برداشت زمینی ترسیم نقشه یو  تی ام را کارشناس انجام می دهد ترسیم نقشه یو تی ام با اتوکد انجام می شود. این نقشه چاپ و مهر و امضا شده در نهایت قابل ارائه به اداره ثبت اسناد خواهد بود. در نتیجه اخذ سند رسمی از اداره ثبت اسناد ممکن می باشد.

هزینه نقشه برداری املاک فاقد سند طبق تعرفه حساب می شود. این تعرفه هر ساله تعیین می شود و به عواملی همچون مساحت ملک بستگی دارد.

منظور از ماده 147 چیست؟

برای تعیین وضعیت ثبتی اعیان ملک تا سال 1370/1/1 بر روی زمین ساخته شده اند. و اراضی زراعی و کشورزی اعم از شهری و غیر شهری که مورد بهره برداری متصرفین می باشد. اشخاص تا آن تاریخ اراضی را خریداری نموده است. و به دلایل موانع قانونی تنظیم سند و یا صدور مالکیت برای آن ها ممکن نبوده است. در نتیجه به کمک ماده 147 تعیین تکلیف می گردد.

ماده 147 برای املاک فاقد سند تک برگی که قولنامه ای می باشد به وجود آمده است. برای اینکه بتوان از این ماده قانون استفاده کرد لازم است شرایطی وجود داشته باشد. در نتیجه با فراهم نمودن مدارکی از جمله نقشه یو تی ام می توان برای ملک سند تک برگی را اخذ کرد.

املاک و اراضی که مشمول ماده 147 نیستند

  • اراضی ملی، موات و اراضی متعلق به دولت
  • اراضی فاقد بنا
  • اراضی که مالک رسمی آن در قید حیات باشد و امکان دسترسی به وی وجود د اشته باشد
  • مالک رسمی فوت کرده باشد اما دسترسی به وراث وی ممکن باشد.
  • اراضی فاقد سابقه ثبتی باشد.

املاک و اراضی که مشمول قانون ماده 147 هستند

برخی از املاکی که قولنامه ای هستند در نتیجه در صورتی که شرایط زیر را داشته باشند. می توان برای آن ها سند تک برگی اخذ نمود. این شرایط شامل:

  • املاکی که دارای سابقه ثبتی می باشند و متقاضی مالک رسمی مشاعی است. و تصرفات وی در محل مجزا شده است.
  • اراضی کشاورزی و باغاتی که سابقه ثبتی دارند و به دلیل عدم دسترسی و یا فوت مالک رسمی موفق به اخذ سند تک برگی نشده اند.
  • املاکی که عرصه آن وقف می باشد و متقاضی عرصه را با حق احداث اعیانی اجاره کرده است و موفق به اخذ سند مالکیت اعیانی نشده است.
  • املاکی که دارای بنا و حدود اربعه مشخص می باشند.

نقشه یو تی ام عرصه و اعیان

نقشه یو تی ام نقشه ای با مختصات جهانی منحصر به فرد می باشد. با تهیه این نقشه موقعیت دقیق هر نقطه حاصل می شود. این نقشه از جانب ادارات و سازمان های ملکی بسیاری در خواست می شود. از جمله این ادارات اداره ثبت اسناد است.

در صورتی که مالک بر طبق ماده 147 قصد اخذ سند برای ملک قولنامه ای خود را داشته باشد در نتیجه لازم است نقشه یو تی ام تهیه شود.

برای اینکه بتوان نقشه یو تی ام را با دقت و کیفیت بالا تهیه نمود می بایست به یک فرد دارای صلاحیتی همانند کارشناس رسمی دادگستری مراجعه کرد.

وی برداشت از ملک و ترسیم نقشه یو تی ام را انجام خواهد داد اما در صورتی که ملک حدود اربعه نامطمئنی داشته باشد و یا حدودآن معلوم نباشد ابتدا می بایست با روش های تخصصی این حدود با دقت بالا حاصل گردد. برای تهیه نقشه یو تی ام ابتدا با استفاده از جی پی اس دو یا سه فرکانسه مختصات یو تی ام کنج ها برداشت می گردد سپس ترسیم نقشه یو تی ام را کارشناس با استفاده از نرم افزار اتوکد انجام می گیرد. با تهیه این نقشه مساحت، ابعاد و موقعیت ملک با مختصات منحصر به فرد حاصل می شود. در نتیجه با به دست آمدن این اطلاعات و همچنین ارائه مدارک حقوقی سند تک برگ از جانب اداره ثبت اسناد صادر خواهد شد. هزینه نقشه برداری املاک فاقد سند بر طبق تعرفه تعیین می شود.

اخذ سند تک برگی ملک قولنامه ای کارشناس رسمی دادگستری

ماده قانون 147 و 148 برای تعیین وضعیت ثبتی املاکی است که به دلیل موانع قانونی مالک موفق به تنظیم سند رسمی برای آن ها نشده است. برای اینکه بتوان برای این املاک و اراضی فاقد سند رسمی سند رسمی اخذ کرد. باید شرایطی فراهم باشد که شامل: وجود سابقه ثبتی در اراضی ،ملی نبودن اراضی، ملک دارای بنا و دیوار کشی، عدم دسترسی به مالک رسمی و وراث وی و .. می باشد.

در نتیجه می توان با فراهم نمودن مدارکی سند تک برگی برای ملک قولنامه ای به کمک ماده 147 اخذ نمود. در نتیجه لازم است مدارکی را تهیه نمود یکی از این مدارک نقشه یو تی ام است. برای تهیه این نقشه مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی ضروری می باشد. در نتیجه نقشه یو تی ام به همراه مدارک حقوقی و اسناد موجود به اداره ثبت اسناد ارائه می شود. و سند تک برگی برای ملک صادر می شود.

 

اخذ سند تک برگی ملک قولنامه ای کارشناس رسمی دادگستری

اخذ سند تک برگی ملک قولنامه ای کارشناس رسمی دادگستری

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما