قیمت تفکیک زمین نقشه برداری

قیمت تفکیک زمین نقشه برداری

قیمت تفکیک زمین نقشه برداری اراضی طبق تعرفه سازمان نقشه برداری کشور تعیین می شود. و طبق بسیاری از عوامل مثل متراژ زمین و نوع پروژه نقشه برداری متغیر می باشد.هر زمانی که یک ملک دارای مالکین با سهم های برابر یا نابرابر داشته باشد. برای مشخص شدن سهم هر فرد ، ملک به قطعات کوچک تر تقسیم بندی می شود . که به این شرایط تفکیک اراضی گفته می شود. در واقع تفکیک اراضی جدا سازی زمین به قطعات کوچک تر و صادر شدن. سند مالکیت برای هر قطعه به صورت مجزا می باشد.

تفکیک زمین به چه معناست ؟

تفکیک در لغت به معنای جداسازی عنوان شده است. در اصطلاح حقوق ثبت برای تجزیه کردن مال غیرمنقول به قطعات کوچک‌تر استفاده می شود. بعنوان مثال فرض بر این است که شخصی مالک 1000 متر زمین باشد و می خواهد زمین های خود را به 5 قطعه زمین 200 متری تبدیل نماید، به این روند تفکیک گفته می شود. همچنین لازم به ذکر است حتی اگر دو نفر مالک آن زمین باشد بعد از تفکیک نیز 5 قطعه نیز شریک می باشند.

تفکیک اراضی کشاورزی چیست ؟

تعریفی که برای اراضی کشاورزی می توان ارائه داد. این است که تمام اراضی اعم از زیر کشت دیم، آبی، آیش، باغ، نهالستان ، که در آن ها انواع محصولات باغی، دامی، زراعی، شیلاتی و … تولید می شود .

تفکیک و افراز اراضی کشاورزی از قوانین بسیار سختی برخوردار هستند. و فقط با شرایط خاص و با توجه به وضعیت موجود زمین و بررسی های تخصصی که توسط سازمان جهاد کشاورزی و اداره امور اراضی صورت می گیرد. در شرایطی تفکیک و افراز اراضی کشاورزی امکان پذیر است که بر اساس ماده 2 آیین نامه اجرایی قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی باید مشمول حد نصاب های فنی و اقتصادی مندرج در این قانون باشد. و اگر از حد نصاب های یاد شده کمتر باشد تفکیک و افراز ممنوع است.

حداقل متراژ تفکیک زمین کشاورزی و باغی

یکی از قوانین بسیار مهم و فنی که حفظ محیط زیست کمک شایان می کند. قانون مساحی و تفکیک اراضی کشاورزی است. با توجه به این که کشاورزی از پایه های بقای هر جامعه ای به شمار می آید. به همین خاطر در برنامه های کلان کشوری همواره مورد توجه قرار دارد.

بر اساس قانون مساحی و تفکیک اراضی کشاورزی. برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی و پیشگیری از تغییر کاربری و سوداگری این اراضی به شدت برخورد جدی خواهد شد. به همین جهت از خرد شدن اراضی کشاورزی به قطعات کوچک جلو گیری می شود.

برای در خواست تفکیک اراضی کشاورزی باید مالک یا مالکین با ارائه مدارک هویتی. به همراه سند مالکیت به اداره جهاد کشاورزی منطقه ای که اراضی در آن قرار دارد، مراجعه نمایند. و درخواست تفکیک اراضی خود را به همراه دیگر مدارک مورد نیاز هم چون نقشه یو تی ام با مقیاس 1:2000 تحویل دهند.

در نتیجه اداره جهاد کشاورزی درخواست را مورد بررسی قرار می دهد. و در صورتی که اراضی در شمار اراضی ملی و منابع طبیعی قرار نداشته باشند، امکان تفکیک اراضی وجود خواهد داشت. به شرطی که هیچ یک از قطعات از حد نصاب های فنی و اقتصادی که در ذیل فهرست می شوند. کمتر نباشند، این حد نصاب های فنی و اقتصادی عبارتند از :

  • اراضی زراعی زیر کشت دیم با مساحی حداقل 30 هکتار
  • اراضی زراعی زیر کشت آبی با مساحی حداقل 10 هکتار
  • باغات آبی با مساحی حداقل 5 هکتار
  • باغات دیم با مساحی حداقل 15 هکتار

موارد فوق از نظر تقسیم اراضی طبق قانون تفکیک اراضی کشاورزی ممنوع می باشند. و هیچگونه اجازه ای مبنی بر خرد شدن این اراضی از طرف سازمان جهاد کشاورزی صادر نخواهد شد. و در صورت هرگونه تخلف از سمت کشاورزان با مجازات های سنگینی مواجه خواهند شد.

قیمت تفکیک زمین نقشه برداری

در چه شرایطی تفکیک زمین کشاورزی به مسکونی مجاز است؟

با توجه به اهمیت حفظ تداوم بهره برداری از اراضی کشاورزی زیر کشت دیم و آبی و باغات قوانینی وضع گردیده است. تا حد ممکن از تغییر کاربری این اراضی جلوگیری گردد.

در برخی مواقع که نیاز به تغییر کاربری بسیار ضروری است. باید توسط مراجع ذی صلاح مورد بررسی قرار گیرند. و در صورت موافقت این مراجع، مجوزهای قانونی برای متقاضیان تفکیک صادر خواهد شد. این مراجع عبارتند از: سازمان های مسکن و شهرسازی، محیط زیست، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، جهاد سازندگی تشکیل می شوند.

در ادامه به بررسی سه حالت متداول که مشمول اجازه تفکیک زمین کشاورزی به مسکونی می شوند. را مورد بررسی قرار خواهیم داد، که عبارتند از:

در صورتی که مجوز زمین باغی یا زراعی به مسکونی به طور کامل تغییر نماید. باید مبلغی به میزان 80 درصد از قیمت روز باغات یا اراضی زراعی به حساب خزانه داری کشور. پس از تغییر کاربری واریز گردد.

برای ساخت و ساز و استفاده شخصی مالک یا مالکین از اراضی زراعی برای سکونت. به مساحی حدود 500 متر مربع امکان تغییر کاربری آن هم برای یک بار فقط مجاز خواهد بود.

در صورت داشتن اراضی کشاورزی برای تغییر کاربری به محل پرورش ماهی، احداث گلخانه، مرغ داری، دامداری. با مراجعه به جهاد کشاورزی می توان برای دریافت مجوزهای مربوطه اقدامات لازم را انجام داد.

با توجه به سختی کار و نیاز به داشتن. فنی بالا در این زمینه به دلیل وجود قوانین و بندهای مختلف هر فردی نمی تواند اقدام به تفکیک اراضی نماید. به همین خاطر نیاز به دریافت مشاوره و حضور کارشناس نقشه برداری فعال در این زمینه الزامی خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای تفکیک اراضی کشاورزی

مالک یا مالکینی که درخواست تفکیک و افراز اراضی کشاورزی خود را دارند. باید درخواست تفکیک اراضی خود را به سازمان ثبت اسناد ارائه دهند. و مدارک ذیل را نیز به همراه داشته باشند :

  • ارائه سند مالکیت
  • مدارک شناسایی مالک یا مالکین (شناسنامه، کارت ملی و…) به همراه فتوکپی از آنها
  • نقشه UTM با مقیاس 1:2000 به همراه تاییدیه سازمان جهاد کشاورزی
  • مشخص شدن سطوح حریم جاده، مرتع و… در نقشه UTM توسط اداره منابع طبیعی
  • رعایت حد نصاب های فنی، اقتصادی با توجه به کاربری اراضی (ملی یا دولتی نبودن زمین)
  • مشخص نمودن مالکین مجاور زمین مربوطه در نقشه UTM
  • تسویه حساب کامل عوارض دارایی

مدارک مورد نیاز برای تفکیک اراضی کشاورزی

مدارک مورد نیاز برای تفکیک اراضی کشاورزی

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 5 / 5. تعداد رأی: 1

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما