تبدیل سند دفترچه ای به سند تک برگی

تبدیل سند دفترچه ای به سند تک برگی

در گذشته برای املاک سند قدیمی صادر می شد. این اسناد از نوع دفترچه ای بودند. این اسناد امنیت و دقت پایینی دارد. و همچنین قابل جعل هستند. در واقع اسناد قدیمی ایرداتی داشه اند. که به سبب این ایرادات سند تک برگ یا همان سند کاداستری به وجود آمد. هر چه زود تر اقدام به اخذ سند تک برگی برای ملک نمایید. زیرا این اسناد معایب اسناد قدیمی را ندارند.

اسناد تک برگ در یک برگ چاپ می شود و بعد از این که هر معامله ای انجام شد سند قبلی باطل می شود و سند به نام خریدار صادر می شود. این سند به دلیل وجود بارکد و هولوگرام امکان جعل را پایین آورده است. در اسناد تک برگ کروکی موقعیت مکانی ملک نیز در شده است در نتیجه یافتن آدرس ملک با استفاده از سند ممکن است.

برای تبدیل سند دفترچه ای به تک برگی می بایست به اداره ثبت اسناد مراجعه نمود. در نتیجه لازم است مدارکی را ارائه نمود. یکی از این مدارک نقشه یو تی ام می باشد. برای تهیه این نقشه مراجعه به فردی متخصص ضروری است تا این نقشه با دقت بالا تهیه شود. لازم به ذکر است که هر گز برای تهیه این نقشه به اشخاص غیر متخصص مراجعه نکنید تا این نقشه به صورت بی کیفیت حاصل نشود.

نقشه یو تی ام

یو تی ام مختصات جهانی است و با تهیه نقشه یو تی ام موقعیت دقیق هر نقطه به دست می آید. نقشه یو تی ام تهیه می شود تا مساحت، ابعاد و موقعیت دقیق ملک تعیین شود. این نقشه از جانب ادارات در خواست می شود.

برای تهیه نقشه یو تی ام می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. هزینه تهیه نقشه یو تی ام بر طبق تعرفه به دست می آید این تعرفه با توجه به عواملی تعیین می شود. از جمله این عوامل مساحت، ابعاد، تعداد نقاط برداشتی، کاربری ملک و .. می باشد.

اخذ سند تک برگی ملک قولنامه ای

برخی از املاک دارای سند رسمی نمی باشند و سندشان قولنامه ای است. زمانی سند ملک قولنامه ای باقی می ماند که انتقال رسمی سند طبق توافق به دلیل موانع قانونی انجام نشده باشد. در واقع بعد از انجام معامله ملک افراد توافق می کنند در روزی مقرر به اداره ثبت اسناد مراجعه نمایند. و در نتیجه انتقال مالکیت را انجام دهند. اما این امر انجام نگرفته است.

با توجه به ماده 147 می توان اقدام به اخذ سند تک برگی ملک قولنامه ای نمود. در صورتی که دسرسی به مالک رسمی ممکن نباشد و یا وی فوت کرده باشد. و دسترسی به وراث وی نیز ممکن نباشد در این صورت شرایطی فراهم شده است. که مالکین املاک فاقد سند رسمی می توانند با توجه قانون تعیین تکلیف اراضی فاقد سند رسمی اقدام به اخذ سند مالکیت رسمی کنند.

برای اخذ سند تک برگی ملک قولنامه ای ماده 147 مراجعه به اداره ثبت اسناد ضروری می باشد. در نتیجه لازم است مدارکی را تهیه نمود. یکی از این مدارک نقشه یو تی ام می باشد که می بایست از عرصه و اعیان تهیه گردد.

برای اینکه بتوان با توجه به این قانون سند رسمی برای ملک اخذ کرد بایستی حتما ملک سابقه ثبتی داشته باشد. و دیوار کشی و بنا نیز در آن وجود داشته باشد. در نتیجه برای اینکه بتوان نقشه یو تی ام از عرصه و اعیان را تهیه کرد تا مورد پذیرش اداره ثبت اسناد واقع شود می توان به یک کارشناس رسمی دادگستری مراجعه نمود. این متخصص می تواند نقشه یو تی ام را با دقت بالا تهیه نماید. برای تهیه این نقشه از تجهیزات نقشه برداری و نرم افزار های ترسیم استفاده می شود. در نهایت با تهیه این نقشه و ارائه مدارک سند تک برگی برای ملک قولنامه ای قابل صدور است.

تبدیل سند دفترچه ای به سند تک برگی

تهیه نقشه یو تی ام عرصه کارشناس رسمی دادگستری

نقشه یو تی ام امروزه از جانب بسیاری از ادارات و ارگان های ملکی در خواست می شود. در حقیقت مراجعین با رجوع به این ادارات برای انجام امور مربوط به ملک با در خواست نقشه یو تی ام مواجه می شوند. اما این نقشه چیست؟ و توسط چه کسی قابل تهیه است؟ در حقیقت نقشه یو تی ام نقشه ای با دقت بالا می باشد و با تهیه آن موقعیت منحصر به فرد هر نقطه به دست می آید. همچنین با تهیه این نقشه برای ملک مساحت،ابعاد و موقعیت دقیق ملک مورد نظر با مختصات یو تی ام حاصل می شود.

نقشه یو تی ام معمولا از عرصه ملک در خواست می شود.  عرصه ملک کل زمینی است که ساختمان بر روی آن بنا می شود. در صورتی که افراد قصد اخذ سند تک برگ را داشته باشند تا این سند با امنیت و دقت بالا اخذ گردد. بایستی به اداره ثبت اسناد مراجعه شود و در خواست اخذ سند مالکیت تک برگ داد. این سند جایگزین سند دفترچه ای میباشد و امنیت، دقت بالایی دارد و قابل جعل نمی باشد.

برای تبدیل سند دفترچه ای به تک برگی لازم است مدارکی را تهیه نمود یکی از این مدارک نقشه یو تی ام است . برای تهیه نقشه یو تی ام می توان به کارشناس رسمی دادگستری مراجعه نمود. در نتیجه نقشه یو تی ام با توجه به شرایط ملک تهیه می گردد.

اگر ملک دیوار کشی معلومی داشته باشد کارشناس با استفاده از تجهیزات دقیق همانند جی پی اس دو یا سه فرکانسه گوشه های عرصه ملک را برداشت خواهد کرد. و سپس نقشه یو تی ام با استفاده از نرم افزار های دقیق عرصه ملک ترسیم می گردد. و این نقشه چاپ و مهر و امضا شده محیا می شود.

اما ممکن است حدود و مرز ملک بر روی زمین مشخص نباشد در این صورت نقشه یو تی ام قابل تهیه نخواهد بود و بایستی ابتدا جانمایی پلاک ثبتی انجام شود. و بعد از مشخص شدن حدود ثبتی ملک نقشه یو تی ام قابل تهیه می باشد. و برداشت و ترسیم نقشه یو تی ام با دقت بالا انجام می شود و نقشه یو تی ام حاصل می شود.

هر آنچه در مورد تبدیل سند دفترچه ای باید بدانید؟

تبدیل سند دفترچه ای به سند تک برگی با فراهم کردن مدارکی و ارائه به اداره ثبت اسناد ممکن می شود. و یکی از این مدارک نقشه یو تی ام است. این نقشه باید فراهم شود تا موقعیت مکانی ملک و ابعاد و مساحت ملک با دقت بالایی به دست بیاید. و برای تهیه این نقشه به متخصصی مثل کارشناس رسمی دادگستری مراجعه نمایید. زیرا مدارک تهیه شده توسط وی برای امور ثبتی مورد قبول قرار می گیرد.

سند دفترچه ای و یا همان سند منگوله دار با یک نخ و سرب پلمپ شده است. و بدون پلمپ فاقد اعتبار می شود. این سند معایبی دارد که همان معایب سبب به وجود آمدن اسناد جدید یا همان سند تک برگ شده است. این سند با تعداد زیادی برگه تنظیم می شود. و دستنویس و اغلب ناخوانا است همچنین به دلیل عدم درج اطلاعات کاملی از ملک مشکلات زیادی را برای مالک به وجود می آورد.

بعد از سال ۹۰ سند تک برگ به وجود آمد. که برای املاک به عنوان سند رسمی صادر می شود. و جایگزین سند قدیمی شده اند. در صورتی که امروزه افراد بخواهند با این اسناد معامله کنند. سند به اداره ثبت اسناد تحویل داده می شود. و سند تک برگ جدیدی به نام خریدار ملک صادر می شود. این اسناد ویژگی هایی همچون دقت بالا، امنیت بالا، درج کامل اطلاعات و را دارد. اسناد تک برگ نسبت به اسناد قدیمی یعنی اسناد دفترچه ای مزایای زیادی دارد.

بنابراین بسیاری از افراد مایل به تعویض و تبدیل سند قدیمی به سند تک برگ هستند. برای این تعویض سند باید مراحلی طی شود. اول باید به اداره ثبت اسناد مراجعه شود. سپس پس از اینکه استعلامات لازم گرفته شد. در مرحله بعد باید مدارکی فراهم گردد. و در اختیار این اداره قرار بگیرد. یکی از این مدارک که تنها با مراجعه به یک متخصص می توان آن را تهیه نمود. نقشه یو تی ام می باشد. نقشه یو تی ام ملک را می توان با مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری تهیه کرد.

هر آنچه در مورد تبدیل سند دفترچه ای باید بدانید؟

هر آنچه در مورد تبدیل سند دفترچه ای باید بدانید؟

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما